Verhouding wereldwijd

Woman

7070%

Men

3030%

Werk

Woman

5050%

Men

5050%

Voedselproductie

Woman

2020%

Men

8080%

Inkomen

Woman

33%

Men

9797%

Eigendom

Campagne Rokbar

Wij dagen de cacaoproducerende wereld uit nieuwe werkwijzen te omarmen door de positie van vrouwen te versterken.

Rokbar: chocola met een verhaal

Rokbar koopt en verkoopt chocolade die zo veel mogelijk is gemaakt door vrouwen. Zo veel mogelijk betekent dat echt alle schakels in de keten vrouwen zijn, van de productie van cacaobonen, het maken van chocolade tot transport en handel. Maar ook design, administratie en de bedrijfsvoering in Amsterdam is voor 100% in handen van vrouwen. Ons doel is om een ​​eerlijke markt te creëren voor vrouwen in de cacao-industrie. De vrouwelijke boeren en producenten zijn daarom mede-eigenaren van het merk en profiteren van de winst die wordt behaald.

A movement for change

Alweer een nieuw chocolademerk? Ja, maar Rokbar is meer dan dat. Wij staan voor sociale rechtvaardigheid. En we geloven in een alternatieve economie, waar kwaliteit, gelijkheid en menselijkheid winnen van kwantiteit, oneerlijkheid en alleen maar winst maken. Wij staan voor een nieuwe manier van werken: a movement for change.

Sta jij daar ook achter? Dan komen we graag in contact met jou of met je bedrijf. We denken niet gewoon in klanten en retailers. Voor ons ben je een geestverwant, een gelijkdenkende. Koop je onze chocolade, dan deel je onze passie en ideeën. En draag je bij aan verandering.

Gemaakt door vrouwen
0%

Krachtige ketens

1
3
1

Ghana

tropisch klimaat, in de hooglanden van Ashanti zijn veel cacaobomen geplant, cacao is nu het belangrijkste exportproduct

2

Peru

indrukwekkende landschappen, centrum van de vroegste landbouw, 45% inheemse bevolking zoals de Quechua, 30% is erg arm

3

Nigeria

afwisselende landschappen, dichtbevolkt, meer dan 250 etnische groepen, cacao is het toonaangevende exportproduct voor de landbouw

Missie

We willen bijdragen aan een gelijkwaardige wereld door de positie van vrouwen in de cacaoketen te versterken en hen te ondersteunen bij hun zakelijke ambities en hun weg naar financiële duurzaamheid. Daarom investeren we de winst die we verkrijgen door de verkoop van Rokbar, in de bedrijven van de vrouwen in de keten.

Waarom

We willen vrouwelijk ondernemerschap ondersteunen, zodat zij een krachtiger positie kunnen innemen in hun eigen gezin en hun leefgemeenschap. Daarnaast willen we de participatie en zichtbaarheid van vrouwen in de cacaoketen bevorderen.

Hoe?

Onze producten worden geproduceerd, verwerkt, verhandeld door vrouwen. Ook zijn de producten eigendom van de vrouwen in de keten.

Wat?

We maken chocola die geweldig proeft en er fantastisch uitziet.

Rokbars worden geproduceerd, verwerkt en verhandeld door vrouwen. Ondersteunende activiteiten door mannen, zoals logistiek, vertaling, financiering et cetera zijn welkom #HeforShe

kwaliteitsborging: grondstoffen en eindproducten van Rokbars zijn volledig traceerbaar

Rokbar is transparant over de samenstelling van prijzen, kosten en baten

de belofte van Rokbar is een kwaliteitschocolade die op transparante en eerlijke manier is geproduceerd

Rokbar is een sociale onderneming, waarbij winst wordt geïnvesteerd om de keten te versterken en het product te verbeteren

Rokbar is een middensegment chocoladereep met natuurlijke ingrediënten en een relatief hoog cacaogehalte

Rokbar ondersteunt de capaciteit van vrouwelijke leveranciers en andere lokale belanghebbenden en bouwt deze uit door waarde toe te voegen, en door toegang tot markten en tot diensten te bewerkstelligen

Rokbar werkt aan klimaatneutrale, biologische en milieuvriendelijke chocoladerepen

Rokbar versterkt vrouwelijk ondernemerschap

Rokbar promoot chocoladeproductie door vrouwen in cacaoproducerende landen, zodat in het land van herkomst grotere economische waardecreatie ontstaat

stelt vrouwen in staat om beroepen uit te oefenen die niet-traditioneel voor vrouwen zijn, zoals handelaar, transporteur, fabrikant.

Het team

Anna Laven

Anna Laven

Mijn belangrijkste motivatie is duurzaamheid. Ik werk al 15 jaar aan een meer duurzame cacao-industrie en in die zin is Rokbar een persoonlijke campagne geworden. Voor mij is het werken met alleen maar vrouwen een manier om het verschil te maken in die cacao-wereld. Rokbar is een alternatief dat de cacaowereld moet laten schudden op zijn grondvesten: ‘an alternative that Roks’, en ik hoop dat het inspirerend is voor anderen.

Noortje Verhart

Noortje Verhart

Chocolate lover and feminist.

Ik ben een ongelooflijke liefhebber van chocola én feministe. Die combinatie maakt dat Rokbar voor mij het ultieme product is waarvoor ik me wil inzetten. Ik geloof in een wereld waarin we op een andere manier zaken kunnen doen. En ik geloof dat chocola vrouwen kan verbinden, hen kan versterken en hun welzijn kan vergroten.

Cassandra Salvo

Cassandra Salvo

Als vrouwen de leiding hebben over economische activiteiten, blijkt dat niet alleen hun eigen kinderen hiervan profiteren maar zelfs hun hele leefgemeenschap. Dus als we iets willen veranderen in de wereld, moeten we beginnen met het versterken van de positie van vrouwen. Ik wil van Rokbar een merk maken, dat die verandering met een ‘big bang’ teweegbrengt.