Rokbar: chocola met een verhaal

Wij staan voor sociale rechtvaardigheid voor vrouwen. En we geloven in een alternatieve economie, waar kwaliteit, gelijkheid en menselijkheid winnen van kwantiteit, oneerlijkheid en alleen maar winst maken. In een nieuwe manier van werken. A movement for change.

Missie

We staan voor een gelijkwaardige wereld door de positie van vrouwen in de cacaoketen te versterken en hen te ondersteunen bij hun zakelijke ambities en hun weg naar financiële duurzaamheid.

Waarom?

We willen vrouwelijk ondernemerschap ondersteunen, zodat zij een krachtiger positie kunnen innemen in hun eigen gezin en hun leefgemeenschap. Daarnaast willen we de participatie en zichtbaarheid van vrouwen in de cacaoketen bevorderen.

Hoe?

Onze producten worden geproduceerd, verwerkt en verhandeld door vrouwen. Ook zijn de producten eigendom van de vrouwen in de keten.

Wat?

Rokbar is een middensegment chocoladereep met natuurlijke ingrediënten en een relatief hoog cacaogehalte

kwaliteitsborging: grondstoffen en eindproducten van Rokbars zijn volledig traceerbaar

Rokbar werkt aan klimaatneutrale, biologische en milieuvriendelijke chocoladerepen

de belofte van Rokbar is een kwaliteitschocolade die op transparante en eerlijke manier is geproduceerd

Rokbars worden geproduceerd, verwerkt en verhandeld door vrouwen, ondersteunende activiteiten door mannen, zoals logistiek, vertaling, financiering et cetera zijn welkom #HeforShe

Rokbar is een sociale onderneming, waarbij winst wordt geïnvesteerd om vrouwen in de keten te versterken en het product te verbeteren

Rokbar ondersteunt de capaciteit van vrouwelijke leveranciers en andere lokale belanghebbenden en bouwt deze uit door waarde toe te voegen en door toegang tot markten en tot diensten te bewerkstelligen

Rokbar promoot chocoladeproductie door vrouwen in cacaoproducerende landen, zodat in het land van herkomst grotere economische waardecreatie ontstaat

stelt vrouwen in staat om beroepen uit te oefenen die niet-traditioneel voor vrouwen zijn, zoals handelaar, transporteur, fabrikant.

1
3
1

Ghana

tropisch klimaat, in de hooglanden van Ashanti zijn veel cacaobomen geplant, cacao is nu het belangrijkste exportproduct

2

Peru

indrukwekkende landschappen, centrum van de vroegste landbouw, 45% inheemse bevolking zoals de Quechua, 30% is erg arm

3

Nigeria

afwisselende landschappen, dichtbevolkt, meer dan 250 etnische groepen, cacao is het toonaangevende exportproduct voor de landbouw

4

Amsterdam

Rokbar is een chocoladebedrijf met vrouwlijke eigenaressen in Amsterdam.

Het team

Anna Laven

Anna Laven

‘Mijn belangrijkste motivatie is duurzaamheid. Ik werk al 15 jaar aan een meer duurzame cacao-industrie en in die zin is Rokbar een persoonlijke campagne geworden.’

Noortje Verhart

Noortje Verhart

Chocolate lover and feminist.

‘Ik ben een ongelooflijke liefhebber van chocola én ik ben feministe. Die combinatie maakt dat Rokbar voor mij het ultieme product is waarvoor ik me wil inzetten.’

Cassandra Salvo

Cassandra Salvo

‘Als vrouwen de leiding hebben over economische activiteiten, blijkt dat niet alleen hun eigen kinderen hiervan profiteren maar zelfs hun hele leefgemeenschap.’